Olen lukenut Roberto Savianon Gomorraa, milloin olen joutanut ja jaksanut.
Siinä kerrotaan mm. "systeemin" pomojen värikkäistä kutsumanimistä (camorraa ei sanota camorraksi, se on systeemi) ja siitä inspiroituen aloin tässä eräänä päivänä autossa istuskellessani miettiä kutsumanimiä liikenteen rikollisjoukoille. Tässä muutama, vaarallisuusjärjestyksessä:
'o napoletano
Käsimerkkien ekspertti. Kaikki muut ovat aina väärässä ja se pitää näyttää huitomalla ja huutamalla. Varsin harmiton, lähinnä ärsyttävä.
Peruukki
Joko vihertävällä tai punasävyisellä pikkufiiulla ajava keski-ikäisen oloinen naisihminen, joka ajaa poikkeuksetta n. 10 prosentin alinopeutta. Se ei estä vaarantamasta liikennettä viimehetken päähänpistoilta vaikuttavilla käännöksillä ja jarrutuksilla (" ai niin, tämä oli se minun kotikatu" "paljonko tuo takki tuossa näyteikkunassa maksaakaan?"). Kutsumanimi tulee siitä papiljottipehkosta, joka tällä rikollisella on poikkeuksetta päässään. Luultavasti juuri tuo pehko estää normaalin aivotoiminnan.
Ike tai Suomalainen ministeri
Lähettää tekstareita aina ja kaikkialla: ruuhkajonossa, liikennevaloissa, moottoritien ohituskaistalla, kiihdytyskaistalla ja luultavasti ambulanssissa maatessaankin.
Tähän joukkoon kuuluvat myös ne miehisten hormoniensa vangit, joiden ajonopeus riippuu jalkakäytävällä seisoskelevien tyttöjen helmojen pituudesta.
Hannibal
Nimi ei niinkään viittaa moderniin filmihahmoon kuin antiikin sotapäällikköön. Hannibalin norsulauma (rekka) saa aikaan kauhua valtakunnan teillä pohjoisesta etelään. Usein rekan koko ja kunto on suoraan verrannollinen liikennekäyttäytymisen röyhkeyteen. Mikään ei pysäytä Hannibalia, joten paras varautua väistämään. Myös ohituskaistalla.
SUV= Sport Utility Vandal
Nimi kertoo kaiken. Tällä ruumisauton ja farmarin risteytyksellä kulkeva tuntee niin suurta ylemmyyttä panssariautossaan, ettei oikeastaan tarvitse liikennesääntöjä ollenkaan. Pysäköidä voi minne mieli tekee, jonossa ei tarvitse odotella vaan ohitse vaan vastaantulevien kaistalla (huonommat väistäkööt), taajamien nopeusrajoitukset on köyhiä varten.
Schumacher
Aivan kuin SUV, mutta alla on urheiluauto. (Porsche, Ferrari, Alfa etc.)
Callahan
Tätä rikollista on vaikea tunnistaa, mitään erityistä tunnusmerkkiä ei ole. Siksi erittäin vaarallinen. Dirty Harry Callahanin käsissä auto on ase: ohitukset, äkkinäiset u-käännökset, hurjat kiihdytykset ja äkkijarrutukset ovat tämän rikollisen repertuaaria. Kanssakulkijan on syytä kysyä itseltään "Do I feel lucky?"
7 kommenttia:
Meillä tunnetaan termi "ympärilippainen", jolla on ajaessa päässä jonkinlainen kapealippainen pääkappale, ja joka ei esim. luota liikennevaloihin, vaan saa autonsa liikkeelle vain jos vihreän palaessa, ei myöskään näkyvissä ole toista moottoriajoneuvoa.
Tuosta tuleekin mieleen, että kumma kyllä muuten kärsimättömät kuskit ovat liikennevaloissa oikeita etanoita. Aina saa odotella sen puoli minuuttia että jono lähtee valoissa liikkeelle. Koen alkukantaista tyydytystä kun pääsen valoissa ensimmäisenä karauttamaan paikalta formulakuskin reaktiokyvyllä jättäen taakse kaikki SUVit ja muut, jotka roikkuvat persuksissa kiinni.
(Jostakin se on riemunsa haettava)
Hitaus liikennevaloissa johtuu siitä, että italialaisilla on tapana liikennevaloissa seisoessa pitää vaide vapaalla. Siinä sitä sitten kestääkin aikaa, että ensin huomaavat liikennevalon vaihtuneen. Sitten käsi vaihdekepille ja sitten keppiä siirtämään ykkoselle. Puoli minuuttiahan siinä menee ihan iloisesti....ja sitten kun olisi minun vuoroni, niin liikennevalo onkin taas punainen!!
Toisaalta pääsenpähän näyttämään miten suomineito karauttaa liikennevaloista sen heti vaihtuessa. Kuten Sari sanoit: jostain se on riemunsa haettava!
Ensimmäinen asia, jonka opin autokoulun JÄLKEEN, oli vaihtaa vaihde vapaalle kun auto seisoo. Säästää kuulemma kaikkia mahdollisia autonosia, erityisesti kytkintä. Ja harjoittaa myös reaktiokykyä - vaihteen saa kyllä ykköselle ällistyttävän nopeasti valojen vaihduttua! ;-) Tästäkin huolimatta tiedän kyllä sen tunteen, kun "karauttaa liikennevaloista sen heti vaihtuessa" :-)
Minulla on ferrarinpunainen upiuusi Jopo. Joudun pikkuisessa Vaasassa jatkuvasti vaaratilanteisiin kun autot ajelevat päin punaista.
Kuulostaa oudolta että italialaiset olisivat jostain syystä tässä kohden lainkuuliaisia...
Kun olin Firenzessä, niin autoilijat käyttivät Duomoa liikenneympyränä ja paikka oli tosivaarallinen, kun kaupunki on vanha ja kadut kapeita. Roomassa liikenneympyränä toimi Colosseum. Sen ympäristön onneksi näki.
Kerropas minkälainen tuo camorra-kirja on! Käsittääkseni sitä ei ole vielä suomennettu ja kirjailija asuu varmuuden vuoksi jossakin muussa maassa.
Viime aikoina minua on eritoten ärsyttänyt yhdistelmä supertreenattu rusinaksi ruskettunut ei-ihan nuori nainen joka pukeutuu samalla lailla piukan seksikkäästi kuin teinityttönsä, piikkikorkojalan alla SUVin kaasupoljin, pysäköi jalkakäytävälle. Niitä on täällä pilvin pimein, taitaa olla lecceläinen tulkinta emansipaatiosta, ja minulta pääsee brrutta zzoccula vaikka se onkin äärimmäisen epäkunnioittavaa prostituoituja kohtaan.
RIpsa: on kuin onkin suomennettu.
Nyt en ehdi enempää siitä puhumaan, mutta myöhemmin...
Muut: :)
Lähetä kommentti