Maailman pisin mummolavierailu*

Harva se päivä näkee televiisiossa kampanjavideoita, joilla hetkutetaan ihmisiä osallistumaan eurolla milloin minkäkin ongelman poistamiseen. Kovaksikeitetty nykykyynikko ei enää herkisty mistään, ja useimmiten kampanjat hukkuvat muun mainosmössön sekaan jättämättä sen syvempiä jälkiä. Ainakaan itseäni ei emotiivisella kiristyksellä saa enää liikkeelle, osallistun mieluummin keräyksiin muin perustein.

Aprillipäivänä alkoi italian MTV:ssä ja La7-kanavalla "aprillipila"; "mainos" (klikkaa VIDEOGALLERY nähdäksesi spotin) joka myi taloja muutaman kilometrin päästä merenrannasta sillä varjolla, että 15 vuoden päästä talot on rantatonteilla, tutkimusten mukaanhan merivesi nousee just silleen sopivasti. Jotkut ottivat spotin vakavasti ja päivittelivät kiinteistövälittäjien kyynisyyttä, toiset suhtautuivat filminpätkään hyvänä pilana. Joku jopa haistoi hyvän bisneksen, ja yritti ostaa näitä tulevaisuuden merenrantatontteja (La7:n mukaan). Nyt pätkän lopussa käy ilmi, että se on osa Free Your Mind 2007-kampanjaa, jonka tarkoituksena on laajentaa tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksesta ympäristöön.

Onnistunut kampanja. Itseäni vain ihmetyttää, että mitä sitten. Siis että mitä minä voin yksilönä tehdä sille, että vesi nousee ja lämpötilat laskee ja nousee. Kierrätän ja ajelen kaasuautolla, kulutan vähän...aina tietysti voi tehdä enemmän. Mutta viime viikolla(kin) istuin ruuhkassa, jonka sain jälkeenpäin kuulla johtuneen siitä, että muutaman kilometrin päässä 23-vuotias poika oli ajanut isän autolla päin rekkaa, ja autopeltien seasta poikaa irrotellessa jouduttiin katkaisemaan liikenne niin pitkäksi aikaa, että tiet ruuhkautuivat kilometrien etäisyydellä ja moneen suuntaan. Mitä järkeä on kierrättää alumiinitölkkejä, kun joka päivä miljoonat ostavat "kaupunkimaastureita" (eikö tuo ole suorastaan irvokas oksymoron?) ja ajelevat niillä päin rekkoja? Miten minusta tuntuu että pahat voittaa vaikka me hyvät tehtäis mitä?

No joo, ei luovuteta.

* otsake viittaa tyttäreni legendaariseen "Hyvä ja Paha" -sarjikseen, jonka eräässä jaksossa Hyvä vie Pahan mummolaan.

2 kommenttia:

Petja Jäppinen kirjoitti...

"Harva se päivä näkee televiisiossa kampanjavideoita, joilla hetkutetaan ihmisiä osallistumaan eurolla milloin minkäkin ohjelman poistamiseen."

Minä jo ajattelin, että siellä on ohjelma, jossa näytetään lähikuvia Berlusconista, ja alla teksti "Ohjelma loppuu kun olemme saaneet miljoonan kasaan, soittaka numeroon..."

Sari kirjoitti...

Heh.